Innovar des de la petita empresa [2a part]
2a Part: Vent que mou el temps
Aquesta segona part de l’article està inspirada en la lletra de la cançó de Blaumut, “Vent que mou el temps”. En la primera part vam parlar d’aquella botiga de davant de l’escola, i ara ampliarem la perspectiva fent referència al sector de carnisseries i xarcuteries en general: un sector de tota la vida que el “vent que mou el temps” està transformant.
Els hàbits de compra dels consumidors canvien (productes, canals, moments), alguns botiguers es jubilen sense continuïtat, supermercats que potencien “racons gourmet” perquè el consumidor hi faci la compra de qualitat que abans feia a la botiga de confiança, xarcuteries especialitzades en un o pocs productes, etc.
Toca moure fitxa davant d’aquest “temps que passa ràpid i fa empentes al present”. Innovar és qüestió d’actitud i de coneixement, més que no pas de recursos. L’actitud és decisió nostra: proactivitat, observació, curiositat, obertura, humilitat. El coneixement és fàcilment adquirible, especialment a través de les iniciatives que programa la Fundació Oficis de la Carn.
La innovació ens permet millorar els resultats del nostre negoci, també ens ajuda a augmentar la resiliència davant els contratemps de l’entorn i la competència, i no menys important, fa que el dia a dia laboral sigui més atractiu i motivador per tots.
En la majoria de sectors, la innovació es centra en crear nous productes o serveis per ampliar l’oferta. El sector de les xarcuteries no és l’excepció i amb els anys ha generat innovacions interessants: els canelons i croquetes, els precuinats, i les botifarres i hamburgueses de sabors.
Una altra via d’innovació molt popular en qualsevol sector és la creació de nous processos que permetin fer les coses millor en temps, en costos i en qualitat. I és que fer negoci no és només vendre molt, sinó també tenir els costos afinats per disposar de bons marges.
També va guanyant força la innovació en màrqueting i comercialització per idear noves vies de comunicar i vendre amb més efectivitat. De nou, fer negoci no és només vendre molt, sinó també vendre bé: captar més fàcilment nous clients, generar repetició i fidelitat, i sobretot, aconseguir que ens recomanin.
I actualment, la innovació en model de negoci és la que ha agafat més empenta (veure http://bit.ly/InnovacioMdN). Consisteix en aprofitar allò que ja tenim i sabem fer molt bé, i recombinar-ho per generar noves activitats de negoci complementàries. Així aconseguim que l’empresa sigui encara més competitiva i resilient, ja que és una innovació més difícil de copiar.
En aquest context de transformació, d’opcions no en falten per moure fitxa. El dia a dia fa que tinguem “el cap massa ocupat a no deixar-se res a les butxaques del passat”, però quan tot evoluciona tan ràpid, si ens quedem quiets realment anem enrere. L’alternativa, doncs, és la innovació i que així esdevinguem nosaltres “el vent que mou el temps”. En el tercer i últim article veurem com fer-ho.