4 novembre 2016

Innovar des de la petita empresa [1a part]

1a Part: La Botiga de davant de l’escola

Com cada matí, de camí a l’estudi, he passat per una escola que té una xarcuteria just a la vorera de davant. Avui m’he fixat en la botiga amb més atenció: era l’hora de començar l’escola i la xarcuteria estava buida. M’ha cridat l’atenció. A un costat de la vorera hi veia nens amb entrepans, i a l’altra costat, hi veia el mostrador de la botiga amb uns embotits que feien salivar.

És inevitable lligar caps, associar idees, i plantejar-se què passaria si la senyora de la botiga oferís esmorzars als pares i mares de l’escola: entrepans amb embotit acabat de tallar. Tant per famílies que ho utilitzin puntualment, com per altres famílies que paguin un tant al mes per recollir un entrepà cada dia laborable. I a partir d’aquí, quants pares i mares de l’escola aprofitarien també per fer la compra de carn i embotits.

Desconec si funcionaria, desconec si ho han provat. El fet és que la botiga té una clientela de tota la vida, la majoria gent gran del barri. I a les tardes, hora de recollida de nens i amb la plaça plena de pares i mares, la botiga segueix quasi buida. Fa pensar.

Innovar és això precisament. Ser capaços de sortir de la nostra rutina, de pensar més enllà, d’observar el nostre entorn i d’activar la creativitat per generar noves idees i associacions. Bé, fins aquí seria només “novació”. La innovació requereix també que aquestes idees esdevinguin fets (fins aquí tindríem “invents”), i que aquests fets tinguin impacte, que donin resultats profitosos i s’estenguin. Així doncs, la innovació té una component de novetat (generació d’idees) i una altra d’impacte (implementació amb bons resultats).

La gestió d’un comerç és exigent i el dia a dia deixa poc marge per sortir dels automatismes. A més, sovint són molt poques persones al negoci, i amb molta feina per tirar-lo endavant. No obstant, és ben factible trobar uns minuts a la setmana per parlar entre tots els de la botiga, recollir observacions interessants i generar idees plegats. Quantes més idees millor, aquí el que importa és la quantitat, i no pas la qualitat. I en altres ocasions, ja es destriarà el gra de la palla, per seleccionar les idees que val la pena provar.

Un ingredient clau per la innovació és la col·laboració, l’obertura, el recollir aportacions ben diverses. Això permet ampliar la perspectiva i generar moltes més idees i de millor qualitat. Aquí hi pot jugar un paper molt important la Fundació dels Oficis de la Carn, com a punt de trobada de tants professionals amb interessos comuns i relacions amb altres entitats..

La generació d’idees és el primer pas d’un procés simple i eficaç per estructurar la innovació a casa nostra. En el pròxim article seguirem explicant aquesta recepta d’innovació, per ajudar a aprofitar tot el potencial i creativitat que tenim com a persones i com a col·lectiu.

No hi han comentaris

Comentar

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *

*

code