” Venem productes compromesos amb la societat”
Quantes vegades heu sentit a dir, per part d’un facultatiu mèdic o d’un mitjà de comunicació que els embotits són productes alimentaris poc saludables? Quantes vegades heu pensat que aquesta concepció, juntament amb el fenomen del culte al cos que impera des de fa ja uns anys, fa que les vostres vendes no siguin tant notòries com voldríeu? Doncs ha arribat el moment de canviar-ho. Ha arribat el moment de fer extensible a tota la població que el professional carnisser-xarcuter és un professional preocupat i sensibilitzat amb la salut dels consumidors. De demostrar que el carnisser-xarcuter de confiança, el de tota la vida, elabora també productes saludables i específics per a cada tipus de client. I per fer-ho no cal més que adherir-se a la Campanya de Reducció de Sal i Greix que la Federació Catalana de Carnissers i Cansaladers Xarcuters ha posat en marxa.
Per conèixer millor aquesta Campanya cal remuntar-se a fa 5 anys quan el Ministeri de Sanitat de Madrid, seguint amb la tendència europea, va apuntar la possibilitat de reduir la ingesta de sal i greix dels aliments, degut, entre d’altres, a l’augment d’obesitat detectat entre la població. En aquest context es va demanar a la indústria alimentària que hi participés i que fossin prescriptors d’aquesta iniciativa. Tres anys enrere doncs, la Federació va decidir participar en aquesta campanya observant així, i segons explica el Josep Doclet: “una ocasió única i immillorable de poder parlar en positiu del nostre ofici”. És el moment i de que tothom vegi que “venem productes compromesos amb la societat” afegeix el Dolcet convençut de la utilitat de formar part d’aquesta campanya.
Un cop presentat el projecte a l’administració pública i acordat que s’havia de fer extensible a tot l’Estat Espanyol; l’Agència Espanyola de Consum, Seguretat Alimentària i Nutrició (AECOSAN) va donar el vist i plau i es va iniciar un estudi per saber si el consumidor percebia el canvi de sabor en els productes de l’estudi, un cop reformulats amb la corresponent reducció de sal i de greix. L’estudi, elaborat per el Departament de Nutrició de la Facultat de Farmàcia de la Universitat de Barcelona, va concloure que el consumidor no percebia un canvi de sabor en el producte. Aquest va ser doncs, el detonant, que va decidir la viabilitat d’aquest projecte i conscienciar-nos que reduir un 10% de sal i un 5% de greix en una sèrie de productes determinats, era possible. Naturalment, el producte curat queda fora d’aquesta campanya per un tema de seguretat alimentària. Així mateix els productes seleccionats són: la salsitxa, la hamburguesa de porc, la hamburguesa mixta, la hamburguesa de vedella, els embotits de sang, la xistorra i la botifarra blanca. Una selecció que esdevé perquè són els productes que més s’elaboren, que més es fan.
El més important i el que ens hem de preguntar és: quins avantatges comporta adherir-se en aquesta campanya? Doncs bé, en primer lloc posar en valor el producte elaborat de forma tradicional i de passada posar en valor també el carnisser-xarcuter com a professional compromès amb el consumidor. I en segon lloc, la possibilitat de treure al mercat un producte més saludable, sense les característiques ni costos dels anomenats funcionals.
“Vosaltres sou els actors principals. Teniu l’avantatge de que a l’altre cantó de l’obrador hi teniu la botiga, i el client, i els hi ho podeu explicar, sou perceptors” afirmava el Josep Dolcet en una xerrada sobre la Campanya.