Tres reflexions
Si hagués d’escriure una frase que resumís sobre què han de reflexionar les empreses del nostre sector per poder fer front als canvis i incerteses seria la següent: ”Cada carnissers – cansalader – xarcuter ha de saber concretar quin és el seu model de negoci”. El model de negoci no deixa de ser el relat que explica com treballa una empresa, la seva manera de fer negoci, el seu sistema per crear i oferir valor al client, i com obtenir beneficis de l’activitat. Per tant, hem d’entendre el model de negoci com l’instrument que ens ajuda a definir quina és o ha de ser la nostra estratègia empresarial.
Per altra banda, un dels grans problemes que tenen les empreses del nostre sector és, encara avui, la manca d’ús de totes les eines de gestió empresarial. Sense eines no es pot construir un projecte sòlid. Posem uns exemples:
- La informació comptable no ha de servir per complir amb les nostres obligacions fiscals, sinó que ens serveix per detectar problemes a temps i gestionar-ho.
- Conèixer els nostres costos, saber qui són els nostres clients i haver definit la nostra proposta de valor, ens permet oferir una gama de productes i serveis a un preu concret. Molts socis miren més a la competència per fixar un preu o canvien o amplien la seva oferta comercial a cops d’innovacions comportant, algunes vegades, “despistar” als clients.
- L’àmbit de l’organització de la comunicació interna i externa cal tenir-les també en compte. En un moment en què les xarxes socials estan tant a l’abast de tots, tenir definida quina és la nostra estratègia de comunicació és essencial: com volem ser vistos i percebuts o quin missatge volem donar d’acord amb la nostra proposta de valor, són reflexions que ens cal fer abans de publicar qualsevol foto o notícia.
Un altre element a tenir en compte és que el relleu generacional no es produeix per generació espontània sinó que s’ha de treballar. Pot semblar una obvietat però no ho és: la passió per un ofici artesà s’ha de transmetre i s’ha de viure a casa. Aquest és un tema cabdal per la continuïtat tant de cada negoci en concret com del sector en general. Si anem perdent força, si van tancant carnisseries i xarcuteries és perquè no tenen continuïtat. Amb cada tancament, l’espai comercial és ocupat per un altre -siguin o no dels mateixos propietaris-, com ara els supermercats de proximitat. Si el consumidor no troba una bona oferta de carnisseria i xarcuteria en botigues especialitzades, acaba pensant que la qualitat que li ofereixen altres formats de negoci és la correcta. El consumidor es pot quedar sense elements de comparació per a poder-ho comprovar.