INTEROVIC encapçala la lluita per la reactivació del consum de xai
L’Organització Interprofessional del oví i cabrum de carn, INTEROVIC, reconeguda per el Ministeri d’Agricultura, Alimentació, i Medi Ambient, i que representa els interessos de tots els professionals de la cadena alimentària del sector càrnic oví, cabrum, va presentar el passat dimecres 13 de novembre, a la seu de la Federació Catalana de Carnissers i Cansaladers-Xarcuters un projecte de promoció del xai, un producte que es troba en clar descens de consum, des de l’any 2007 (les vendes han caigut un 40%).
Amb aquest pretext, els responsables d’aquesta interprofessional, juntament amb el suport d’ANAFRIC, la Federació Catalana de Carnissers i Cansaladers-Xarcuters, productors i comercialitzadors de xai, presents a la presentació, van explicar que INTEROVIC, amb l’objectiu de promocionar la venda de xai, durant a terme una campanya finançada majoritàriament per fons europeus (la Comissió Europea aporta 4 milions d’euros a l’oví espanyol que es dividirà en tres anys) i també per al sector, que aporta un 25%. El recapte de fons del sector prové d’una extensió de norma, un mecanisme mitjançant el qual s’estableixen acords que es poden fer obligatoris a tots els productors i operadors del sector, mitjançant l’ordenació del Ministeri competent, després d’un procediment previst per llei. Sobre aquest punt, el president d’ANAFRIC, Josep Fríguls, va fer constar que alguns escorxadors retenen l’import que s’ha d’aportar i que això provoca unes pèrdues que s’estimen ja en 1 milió d’euros.
INTEROVIC, va voler il·lustrar amb una imatge d’uns castellers la funció de la Interprofessional en aquesta lluita per fomentar i reflotar la carn de xai. La suma de productors, operadors i comercialitzadors del xai és l’element clau per a tornar a revifar un sector molt desinflat. Especial menció va tenir Cedecarne, ja que la Confederació Espanyola de Detallistes de la Carn s’uneix a INTEROVIC, i és a la primera interprofessional que ho fa.
Entrant ja en dades més específiques es va explicar que, a Catalunya, el consum de xai suposa un 13% del total consumit a Espanya i que la Comunitat Autònoma on més se’n consumeix és a Castella i Lleó. Arribat a aquest punt, productors i comercialitzadors van debatre sobre el preu del xai, ja que ha pujat –informaven alguns comercialitzadors- tot i que els productors asseguraven que ja s’està venent per sota de preu de cost.
En el marc de la promoció, pròpiament, es va explicar que una de les línies a seguir és buscar nous talls del xai per aconseguir reactivar-ne el consum. Tenin en compte que actualment el xai no té la sortida que hauria de tenir s’ha de modificar el producte i donar-li així un impuls, que s’espera sigui definitiu. Aquest impuls però, no anirà acompanyat només d’aquestes noves idees de tall sinó que també tindrà una potent campanya de comunicació enfocada, això sí, només als consumidors de xai, ja que és el públic objectiu que interessa. Aquesta campanya de comunicació tindrà presència en mitjans digitals i audiovisuals i buscarà aconseguir un reclam de tots els professionals del xai: educar a la gent explicant-los que el xai no és només un producte per fer a la brasa.
La sessió va acabar amb els agraïments del president de la Federació Catalana de Carnissers i Cansaladers-Xarcuters, el Sr. Joan Estapé, i amb un debat sobre quines són les parts del xai que més costa vendre (es va concloure que el coll, la cama i la falda) i com tallar el xai de forma que sigui atractiva per al consumidor.