18 abril 2017

Innovar des de la petita empresa [3a part]

3a Part: I tu, què decideixes?

Es comença amb la immersió per situar el focus en l’àmbit on volem millorar o bé explorar per identificar un àmbit d’interès. L’objectiu és trobar un repte per treballar: “com podríem …?”.

Es tracta de conèixer el màxim possible sobre aquest àmbit, a través de l’observació i l’anàlisi. Aquí és quan cal parar, reflexionar, agafar perspectiva, compartir punts de vista amb altres companys de la botiga, parlar amb proveïdors, preguntar a clients, i també mirar enfora com fan les coses els altres.

El segon pas és la ideació de propostes per resoldre aquest repte, sempre des d’una vessant creativa i aplaçant l’anàlisi per més endavant. En creativitat és més important la quantitat que la qualitat de les idees, ja que aquí les paraules són un mitjà i no un fi: serveixen per provocar la nostra ment i la dels companys per generar noves alternatives creatives. Podem aplicar múltiples tècniques de pensament lateral i creativitat per explorar com més alternatives de solució millor.

metode-dinnovacio-4i-sherpa-cat

El següent pas és la implementació, on analitzem i filtrem les propostes quedant-nos amb les que tenen més potencial, i es duen a la pràctica de la manera més simple possible (àgil, barata i limitada). El resultat pot tenir forma d’un nou producte o servei per ampliar l’oferta, o bé d’un nou procés per treballar millor (temps, costos, qualitat), també d’una nova via de màrqueting o de venta, i fins i tot d’un nou model de negoci (veure article anterior). Aquests són els diferents tipus d’innovació empresarial, però de moment tan sols tenim un prototip o “novació”.

A continuació hem d’aterrar-lo a la realitat i validar aquest prototip a través de la interacció. És el moment de veure si allò que havíem suposat és cert, com reaccionen els clients o usuaris, quins resultats té, etc. És un moment d’aprenentatge, de tenir els ulls ben oberts i mesurar tot allò mesurable per identificar el que més funciona, allò que cal millorar i com fer-ho.

Si arribats aquí tenim un èxit incontestable, haurem generat una innovació. No obstant, sovint hem de fer més d’una volta al cicle 4i per afinar la solució i aconseguir una innovació real: quelcom nou i amb impacte positiu.

Fins aquí la sèrie de tres articles sobre innovar des de la petita empresa, on hem aportat un tastet sobre innovació buscant remoure consciències, trencar tòpics i aportar coneixement i mètode.

La innovació no és patrimoni de la gran empresa ni de la tecnologia, és més aviat qüestió de coneixement i actitud. El coneixement el podem adquirir a través de la Fundació Oficis de la Carn. L’actitud (proactivitat, observació, curiositat, obertura, humilitat) és cosa nostra. I tu, què decideixes?

No hi han comentaris

Comentar

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *

*

code